Narcistisch misbruik en PTSS.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) is een psychische aandoening waarbij een natuurlijke emotionele reactie op een traumatiserende ervaring optreedt. De meest voorkomende symptomen van PTSS zijn herbelevingen, triggers vermijden die leiden tot herhalingen, overmatige stress of spanning, frequente uitbarstingen van woede, en problemen bij het slapen of uitvoeren van routine taken.

De PTSS-triggers brengen in de vorm van sterke herinneringen de traumatische gebeurtenis terug en de persoon die ze ervaart, kan het gevoel krijgen dat hij deze helemaal opnieuw meemaakt. Dergelijke gevoelens of ervaringen kunnen zowel persoonlijke als professionele levens verstoren. Steeds meer hulpverleners geven aan dat narcistische mishandeling vaak resulteert in een Posttrauma­tische Stress Stoornis (PTSS).

Veel slachtoffers ontwikkelen zelfs een ernstige vorm van PTSS. Je ervaart voortdurend stress, omdat je op alles voorbereid moet zijn. Een narcist wil de volledige controle over zijn omgeving, maar is hierin allesbehalve duidelijk. De tegenstrijdige aanwijzingen (gaslighting) houden slachtoffers in de ban en worden veroorzaakt door de complete innerlijke chaos die in de narcist zelf leeft. Dit kun je pas zien als je uit zijn systeem bent. Zolang je er nog in zit heb je het gevoel dat je in een doolhof zit waarin je het ene moment de ene kant op gaat, het volgende moment de tegenovergestelde kant, het is een gekkenhuis. Je moet echter niets laten merken van de tegenstrijdigheid die je ervaart; de narcist moet koste wat kost zijn imago overeind houden. In de realiteit staan hou jij dan ook niet vol. Je probeert zijn logica te volgen, omdat in het volgen de enige veiligheid zit. Als een konijn in de lampen wacht je op nieuwe aanwijzingen.

Een persoon die het slachtoffer is geweest van narcistische mishandeling, heeft doorgaans een obsessie met zijn ‘tekortkomingen’ en is wanhopig op zoek naar antwoorden die verband houden met het oplossen van deze specifieke problemen en gebreken die hij beschouwt als een reden voor zijn ellende. De denkpatronen van deze mensen zijn vaak vol van zelfbeschuldiging en zelfveroordeling. Ze vertonen vele symptomen van PTSS, zoals het last krijgen van angsten, concentratieproblemen, slecht slapen, nachtmerries, herbelevingen, prikkelbaar gedrag en/of gevoelens van hulpeloosheid.

Hulp hiervoor wordt aangeboden door middel van verschillende behandelmogelijkheden, zoals cognitieve gedragstherapie of EMDR, met als doel de herinnering van de gebeurtenis minder beladen te maken.

Je kunt jezelf ook helpen door volgende zaken toe te passen:

  • Gun jezelf tijd en rust om het een plaats te kunnen geven en het te verwerken (tijd). De gebeurtenis en jouw gevoelens opschrijven helpt hier vaak bij.
  • Probeer over je trauma en jouw gevoelens te praten met lotgenoten.
  • Zoek steun bij mensen bij wie je je op je gemak voelt.
  • Onderneem activiteiten die zorgen voor afleiding en ontspanning.
  • Probeer je dagelijkse ritme vast te houden en gezond te eten.

Neem en draag de verantwoordelijkheid voor je eigen leven en welzijn, zodat je geen speelbal meer bent van iemand, die enkel en alleen zijn eigenbelang voorop heeft staan. Je hebt de vrijheid om het contact te verbreken met iemand die jouw kostbare leven verziekt en je emotioneel mishandeld. Als je dus te maken hebt (gehad) met emotionele mishandeling is het belangrijk om het contact met je eigen bewustzijn en identiteit te herstellen.

Bron: Het verdwenen zelf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: