Helen van een narcistische relatie.

Een ware uitdaging in het herstel van narcistisch misbruik, is het verschuiven van de dynamiek van een verblijf in pijn en het herkauwen van dit pijnlijk verleden, naar een positieve energie die ons naar een betere toekomst zal brengen.

De pijn is een natuurlijk antwoord op het misbruik, dat ons hart brak en in de meeste gevallen ons zelfgevoel compleet teniet deed.

De tegenstrijdigheid (cognitieve dissonantie) van twee botsende ideeën – de narcist als zielsverwant zien maar tegelijk ook als een harteloze onderdrukker – ligt aan de basis van deze enorme verwarring, die overblijft nadat de relatie uit elkaar valt.

Het is belangrijk om te onthouden dat narcisten (alsook Borderliners, psychopaten, sociopaten en elke combinatie daarvan) niet zomaar van normaal overschakelen naar een stoornis. Het wordt met reden een persoonlijkheidsstoornis genoemd. Dit is wie ze zijn en hoe ze altijd zullen zijn.
Veel partners van mensen met een persoonlijkheidsstoornis uit het Cluster B, staan erom bekend hun waarden en percepties op hun ongeordende, chaotische partner te projecteren. Onze eigenschappen van empathie, mededogen en vergeving zijn diepgeworteld en doen ons de motieven van de vernietigende daden van de narcist in twijfel trekken. Dus we geven ze het voordeel van de twijfel. Steeds opnieuw, waardoor we ze toelaten het misbruik te laten doorgaan en zelfs te laten escaleren. In plaats van iets op te lossen, houdt onze vriendelijkheid in combinatie met rationalisatie van hun gedrag de cyclus van misbruik in stand (enabling).
Eenmaal we ons eindelijk bewust worden van de harde waarheid, zijn we pas in staat om op te geven.

Nu begint eindelijk de ware genezing. In eerste instantie zal het voelen alsof je een berg vol modder probeert te beklimmen. Je blijft uitglijden en raakt uitgeput, en je komt nergens. Troost je! Het lijkt alleen maar zo.

Want iedere keer dat je voor jezelf kiest, houdt je lichaam en geest de score bij.

Uiteindelijk beginnen deze kleine ‘Ik hou van mezelf’ cadeautjes in een stroomversnelling te komen en samen leiden ze tot een omslagpunt. Op een dag besef je dat je niet langer in de neerwaartse spiraal van wanhoop getrokken wordt. In plaats daarvan, word het je duidelijk, dat lief zijn voor jezelf écht helpt en je veel sterker maakt.

1. Bepaal en baken je grenzen af!

Om de genezing te laten beginnen, moet je een beschermend schild rond jezelf plaatsen. Fysiek uit de buurt van de narcist blijven is een MUST.

Elke herinnering aan de narcist zal de pijn triggeren en het herstel vertragen.

Dus, blokkeer ze op je telefoon, email, en op al je sociale media. Ontdoe je van alles wat je eraan herinnert.

Als je niet in staat bent om jezelf fysiek uit hun omgeving te verwijderen, verdiep je dan in de GRAY ROCK tactiek . Het idee achter deze tactiek is, om tijdens interactie met de narcist, jezelf emotioneel en mentaal te onthechten, waardoor ze geen voeding van je krijgen. Ook al kook je van binnen, laat ze dat vooral niet zien. Eenmaal alleen, laat het dan pas los. Huilen, gillen, schelden. Wat dan ook, zolang het je opluchting brengt.

Leren NEE zeggen is ook een goede oefening. Het zal je helpen om zelfrespect en zelfvertrouwen op te bouwen. Je grens is als een celwand. Het houdt voedingsstoffen binnen en sluit toxiciteit uit. Word dus erg kieskeurig over wie je binnen laat!

2. Ontdoe je van alle gif!

Tijdens het samenzijn met de narcist, deed je alles wat in je macht lag om hem te behagen en te kalmeren. Hierdoor werd je blootgesteld aan een ernstige mentale stoornis. Dit is extreem ongezond voor een empaat. We hebben er werkelijk ALLES aan gedaan om ze te begrijpen. Narcisten weten dit en profiteren ten volle van deze empathische eigenschap.

Nu is het dus hoog tijd om te gaan voor herstel. Hou een dagboek bij over je dagelijks herstel, praat met een vriendin die het ‘snapt’, neem contact op met een therapeut of een coach. Word lid van een groep om contact te maken met anderen die zich kunnen vinden in jouw ervaring. Het externaliseren zal helpen om chaotische, verwarde gedachten op hun plaats te klikken en zo het prille begin van je ware zelf te herstellen.

Andere vormen van externalisering omvatten beweging, zoals dansen, hardlopen, yoga, sauna, een massage krijgen. Het helpt je jezelf te ontdoen van de giftige chemicaliën die ontstaan zijn tijdens de relatie.

3. Aanvaard de waarheid en vergeef jezelf!

Deze stap is belangrijk om je ziel weer rechtop te krijgen. Je moet accepteren dat deze persoon erg giftig was en je bewust pijn heeft gedaan. Realiseer je dat je bent misleid, gemanipuleerd en misbruikt! Je hoge pijndrempel werkte in je nadeel, waardoor ze je verder en verder duwden in een eindeloze cyclus van misbruik.

Omdat je ze als een weerspiegeling van jezelf zag, miste je de nodige waarschuwingssignalen waardoor ze onder je radar vlogen. Je beste eigenschappen werden tegen je gebruikt: empathie, openheid, positiviteit, gezelligheid, standvastigheid, trouw, vastberandenheid, doorzettingsvermogen etc.

Het was niet jouw fout. Vergeef jezelf.

4. Realiseer je dat je wel signalen opving

…maar ze negeerde. Dit is een stap waarin we verantwoordelijkheid beginnen te nemen (niet te verwarren met zelfbeschuldiging!), en een rationele analyse van wat er is gebeurd, opmaken.

Misschien had je al vroeg in de relatie een raar gevoel in je maag. Misschien klopten sommige dingen die ze zeiden gewoon niet. Sta hier even bij stil en vraag jezelf af waarom je deze intuïtieve hints negeerde. Was het omdat je het écht wilde laten slagen? Was het omdat hun woorden van bewondering en daden van ‘liefde’ de leegte in je ziel opvulden? Een leegte overgebleven uit je kindertijd?

Als je je nooit echt geliefd hebt gevoeld in je leven, vooral door je ouders, is het heel normaal dat je een vervulling van die liefde zoekt in je volwassen leven. Het is echter een enorme kwetsbaarheid. Vooral in de buurt van een roofdier die deze kwetsbaarheid ruikt, als een haai aangetrokken door de geur van bloed.

Je intuïtie is je beste vriend. Hoe meer je ernaar luistert, hoe sterker het wordt. Het kan tijdelijk heel moeilijk zijn om contact te maken met je intuïtie in de nasleep van de traumatische relatie. De reden hiervoor is dat we door de PTSS tijdelijk overgevoelig worden voor onze omgeving. Het kan moeilijk zijn om te herkennen wat een echte bedreiging is en wat niet. Dit kan een teken zijn dat je even in een sluimer modus zit om te kunnen helen. Het is dan sterk aangeraden om in deze periode voorzichtig te zijn, en twijfelachtige personen en situaties te vermijden.

5. Pas zelfonderzoek toe!

Het proces van overwinnen en genezen van narcistisch misbruik is een uitzonderlijke kans voor persoonlijke groei. Dit komt omdat we nu een ongehinderde blik werpen op onze kwetsbaarheden. Dit is niet eenvoudig om te doen, sterker nog, de meeste mensen komen nooit zo diep en blijven voor de meerderheid van hun leven min of meer dezelfde modus-operandi vasthouden, zelfs als ze verandering willen.

Maar echte verandering is het gevolg van diep(er) werk. De sleutel tot dit werk is zelfonderzoek. Als verlichting ooit op je lijst stond, weet dan dat je nu een voorsprong hebt. Ontwaken uit de gevangenschap van narcistisch misbruik is een krachtige vorm van ontwaken.

Hier zijn enkele voorbeelden van wat je kunt ontdekken als grote kwetsbaarheden:

  • Behoefte aan veiligheid, vaak ontstaan in de kindertijd, is doorgaans een symptoom van vaderlijke verwaarlozing. Een van de meest fundamentele rollen van de vaderfiguur is om zijn kind het gevoel van zelfbescherming te geven door zijn acties. Het ontbreken hiervan, stuurt ons de wijde wereld in met een verminderd gevoel van veiligheid.
  • Behoefte aan adoratie, vaak een symptoom van verminderde of gebrek aan koestering in de kindertijd. Onkunde en onwetendheid van ouders kan zich later gaan manifesteren in een gebrek aan (zelf)vertrouwen. Dit is in het grote voordeel van het roofdier. Je gelooft maar te graag de zoete woorden die uit zijn mond rollen.
  • Behoefte aan erkenning, of het nu gaat om uiterlijk, intelligentie, eigenwaarde of status. Velen van ons lopen rond met een minderwaardigheidsgevoel, ook al klopt dit niet met de werkelijkheid. Dit komt omdat het gevoel van onbeduidendheid diep in je onderbewustzijn verankerd zit. Om daar te komen, moet je leren jezelf blijvend erkenning te geven door de kunst van positieve zelfpraat te beheersen. Het mooie hiervan is, als je het eenmaal begrijpt, dit je toelaat te stoppen met de drang naar afhankelijkheid van andermans mening over jou. Het is de sleutel tot ware vrijheid.

6. Voed het kind in je!

Een reis terug naar je kindertijd is een noodzakelijk onderdeel van je genezing , en zal er bovendien voor zorgen dat het resultaat blijvend is. Het zal een gevoel van innerlijke verbinding teweeg brengen en veel onopgeloste pijn elimineren. Hierdoor zal je zelfvertrouwen gaan groeien. Het kind in jou heeft je hulp nodig. Hij/zij heeft je nodig om gezien, gehoord, geliefd en begeleid te worden.

7. Verplaats je focus!

Wees erop voorbereid dat het verleden een tijdlang de hoofdrol zal spelen. Het is een teken dat er nog steeds zaken zijn die je moet begrijpen, en emoties die je moet verwerken. Het is van groot belang om dit toe te laten, maar in plaats van het verleden je huidige momenten te laten stelen, is het aangewezen hiervoor tijd te reserveren. Baken het af.

Vergeet ondertussen niet te oefenen in het heden met je nieuw verhoogd bewustzijn, en na te denken over de toekomst die je voor jezelf wilt creëren. Laat je dromen herrijzen, misschien zelfs een upgrade te geven. Een gevoel van zin in het leven hebben en dingen hebben om naar uit te kijken, helpt ons het trauma te overwinnen en ons vooruit te helpen. Het invullen van de vraag ‘waarom’ is een goed begin. Je bent geen slachtoffer meer, voortaan ben je de held van je eigen leven! Genezing van narcistische mishandeling zal je de 2.0 versie opleveren van jezelf. Een zwaar verbeterde versie!

8. Leer naar jezelf te luisteren.

Je innerlijke stem is je beste vriend. Zelfs, en vooral temidden van chaos en pijn, kan het je helpen om uit je lijden te komen. Er zijn veel redenen waarom we narcistische mishandeling hebben meegemaakt. Veel van die redenen lagen buiten onze controle. De wereld zit nu eenmaal vol met manipulatieve karakters. Nu is het tijd om je lot terug in je handen te nemen.

Oefen met naar je innerlijke stem te luisteren door jezelf af te vragen: hoe voel ik me nu? Als je voor een keuze staat, ga dan altijd te raad bij je innerlijk gevoel. Als je je ontspannen en open voelt, is het antwoord ja. Zo niet, is het waarschijnlijk beter om de boot af te houden.

De innerlijke stem van je intuïtie zal je helpen een nieuw leven te leiden waarin je meer controle hebt. Simpelweg omdat je jezelf nu veel beter kent en beter weet wat je wilt.

9. Kom terug op krachten!

De toxische relatie zorgde ervoor dat we constant in een staat van hyper-waakzaamheid verkeerden, zelfs als we ons er niet bewust van waren. Tijdens de hoogtepunten gaf de intensiteit van de relatie, ons het gevoel op een achtbaan te zitten. Andere keren liepen we op onze tenen om de narcist niet te storen.

Dit alles over-stimuleerde ons sympathisch systeem, waarbij chemicaliën van stress in onze bloedbaan werden gepompt. Het is één van de redenen waarom we ons zo uitgeput voelden in de relatie. Deze uitputting zal ook tijdens de verwerking nog opspelen.

10. Wees geduldig!

Boos op jezelf worden of gefrustreerd raken dat je geen snellere vooruitgang boekt? In plaats daarvan opnieuw huilen en je rot voelen? Wees dan aardig voor jezelf.
Deze genezing vereist diep werk en diep werk vereist tijd.

Ieder van ons heeft verschillende ritmes. We hebben verschillende, hoewel vergelijkbare, ervaringen doorgemaakt en het zal daarom meer of minder tijd nodig hebben om te genezen. Maar weet één ding, het maakt niet uit hoe lang het zal duren, met vasthoudendheid en toewijding aan jezelf, zul je er komen. Eén stap tegelijk. Dag per dag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: